Zugspitze 2011-2012

25. december 2011.

Klokken er 02.30 og hele kroppen skriger på at vende sig rundt under dynen og sove videre. Udlængslen og ferieeuforien får dog til sidste overtaget. Vi skal af sted på årets skiferie og det skal være nu..!!
De sidste stumper, madvarer og sengetøj kastes i vognen og der slås ild i jernet på Bimmer…… så er vi klar.
Det første stykke til Rødby Havn tilbagelægges på landevejene en kold og blæsende julenat. Vi er hurtigt fremme og holder som nr. 1 i køen til færgen 04.45.

Rødby Havn meget tidligt....!!

Vi kan her informere om at der ikke er mange mennesker med færgen Rødby-Puttgarden sådan en julenat. Faktisk er der så få at intet virker ombord. Den Polsk / Tyske servicestab sover mere eller mindre hen over bordene i cafeteriet og enhver form for betaling med kreditkort er udelukket. Faktisk er det kun toiletterne der kan benyttes ud fra en normal forventning til overfarten på en færge.
Det viser sig hurtigt at være den rigtige beslutning at komme tidligt af sted. Autobahn er som blæst for trafik og der er masser af plads til kørsel med fartpilot.

Sjældent syn på Autobahn.
Efter et par timers søvn om formiddagen ankommer vi til Camping am Auensee i Leipzig.
Der er høflig selvbetjening med forudfyldte pladskort til højre for bommen. Vælg et kort og følg anvisningen, så går det ikke helt galt.
Fra tidligere ved vi at der er ro på pladsen og gode sanitære forhold. Vi falder hurtigt til ro sammen med de andre pendlere på pladsen. Tager en tur under bruseren og kryber så på køjen.

Go´nat.
26. december 2011.
På trods af gode hensigter er vi første ude af pladsen kl. 09.30. Det hævner sig hurtigt nord for München hvor vi sammen med en ½ million andre feriestemte tyskere skal kæmpe os rundt om storbyen med kurs mod alperne. Heldigvis er der ikke mange der drejer mod sydvest og Garmich Partenkirchen. Efter myldret kan vi nyde det sidste stykke mod alperne sammen med et tilpas lavt antal medtrafikkanter.
Nord for München...... alle skal på ski.
Vi ankommer til vores plads på Ferienanlage Tiroler Zugspitze i fin stil ved 17 tiden og helt uden brug af snekæder.
Der bliver tjekket ind, kørt vogn på plads og tilsluttet de obligatoriske 33 kg. gas. Så er vi klar til en god nats søvn og resten af ferien.

      
                 
27. december 2011.
Vi vågner til tindrende solskin og høj klar alpeluft. Efter morgenmaden kan formiddagskaffen nydes i solen foran Bjørn med udsigt til Zugspitze.

Formiddagskaffe i solen.
 Vennerne fra det jydske har meldt deres ankomst på et af Erhwalds bedre hoteller og vi finder hurtigt sammen så der kan blive lejet ski og bookes skiskole.

28. og 29. december 2011.
Dagene går på pisterne og med undervisning på skiskole for Louises vedkomne. Der er selvfølgelig tid til hygge både i løbet af dagen og om aftenen før fælles aftensmad.


Specielt den kolde øl og glasset med hvidvin i det fri efter en aktiv dag på løjperne nydes med omhu.
Hen på eftermiddagen d. 29. december begynder vejret dog at blive en smule overskyet. Faktisk trækker det op til en voldsom gang sne. Erhwald begynder langsomt men sikkert at forsvinde i skyerne under os når vi er på toppen af pisten.

30. og 31. december 2011.

Om morgenen d. 30. december er billedet så ganske rigtig skiftet fra masser af sol til overskyet og masser af sne. Faktisk falder der over 30. cm. nysne i løbet af døgnet og skiløb er pludselig blevet til en noget tung aktivitet, der kræver koncentration og teknik for ikke at vælte rundt i løse snebunker.



På vej hjem om eftermiddagen viser alpevejret sig virkelig frem fra den alvorlige side. Så er det rutinen fra de seneste danske snevintre der kommer til sin ret. Faktisk lyste rædslen ud af øjnene på flere Hollandske og Italienske bilister når de skulle op til hottellerne eller ned fra skiområderne. Bimmer klarede den selvfølgelig i fin baghjulstræk stil og uden kæder.....:) Audien der køre foran os på billedet slap faktisk ikke bremsepedalen over en strækning på 3 km.



D. 31. december om morgenen må det så konstateres at det definitivt er slut med at bruge udekøkkenet til madlavning. Vi har fået endnu en 20-30 cm. sne i løbet af natten.


Heldigvis skal vi i byen nytårs aften. Den står på klassisk Fondue og enmands liveband på toppen af Zugspitze.


Raketvejr var det desværre ikke. Et billede fra årsskiftet skulle der dog tages. Her står Louise og jeg så i den lukkede gangbro op til udsigstterassen i 2964 meters højde d. 1. januar 2012 kl. 00.14. GODT NYTÅR..!!

1. 2. og 3. januar 2012.

Efter en hektisk nytårsaften og en hviledag d. 1. januar, vendte det gode vejr endeligt tilbage. De sidste dage af ferien gik med skiløb og masser af solskin. Faktisk var vejret så godt at vi kunne komme på toppen af Zugspitze og opleve den fantastiske udsigt og knipse billeder til "Bjergsamlingen".









4. og 5. januar 2012.

Så lakker dette års skiferie mod enden. Vi har haft nogle dejlige dage med vintercamping i alperne. Vi har oplevet stort set alt slags vejr og haft noget fantastisk skiløb. Nu begynder turen op gennem tyskland og snart er vi så hjemme i den dejlige danske vinter med hvad dertil høre af udfordringer.
Første stop bliver på Shell stationen på A9 kort før Nürnberg. Her aflægges skibukser, der skiftes til almindelige bløde kondisko og til Louises store begejstring bliver Medina og Rasmus Sehbach sat i cd afspilleren.


Hjemturen skal dog vise sig at blive noget mere underholdende end vi havde tænkt os. Endnu engang er det vejret der spiller os et puds. I løbet af d. 4 opbygges der et stort lavtryk med orkanstyrke over det midterste og nordlige Tyskland. Da vi drejer mod A7 i nordlig retning begynder det at ruske godt og grundigt i Bimmer & Bjørn. Da vi når lige syd for Lüneburgh er det tid at stoppe. Vi slider os afsted i sidevind og fylder efterhånden mere end vores egen vognbane når vi enten bliver overhalet eller selv overhaler.
Vi tager en hurtig beslutning og søger væk fra Autobahn efter overnatningsmuligheder. Efter et par forsøg på div. mørklagte pladser ender det med Scandinavien Camping. Her kan der tjekkes ind til kl. 22.00 hele året og tjekkes der ud inden 09.30 den efterfølgende dag klares det for 10 Euro inkl. strøm.
Desværre var deres elnet hårdt ramt af vand og slidtage. På trods af passende sikringer kunne HFI relæerne ikke holde til elpatronen. Efter en del roden rundt endte det med at blive et 12 volt stop istedet.
I løbet af natten rammer den ventede orkan med fuld styrke. Vi bliver rusket godt og grundigt igennem og må for en sikkerheds skyld ud og sætte kiler for hjulene. Dette foregår selvfølgelig i styrtende regnvejr til stor morskab for alle.
Næste morgen tjekkes der ud efter en lidt hård nat. det er dog blevet til nogle timers søvn og vi er alle 3 klar til det sidste stræk hjem.




Vinden og uvejret vil dog ikke helt slippe sit tag i os. Da vi når til Kielerkanalen er motorvejsbroen lukket for lette køretøjer. Vi trækker endnu engang væk fra Autobahn og finder Rendsburg tunnellen. Så er det bare tilbage på autobahn med kurs mod Kruså.


Vi har på hjemturen valgt at tage turen op igennem Jylland og over Storebælt. Vi har oftest kørt over Rødby-Puttgarden når vi skal ud i Europa. Efter de sidste oplevelser med Scanline på denne tur samt en konstatering af en betragtelig prisforskel til fordel for Storebælt, må vi se i øjnene, at det nok er endeligt forbi med færgeturen over Østersøen. Serviceniveauet og økonomien er simpelthen blevet for udfordrerne.

Da vi når frem til Storebælt skinner solen fra en skyfri himmel igen og de sidste 50 km. tilbagelægges i fin stil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar